fredag 4. mars 2011

Tilde

Det går plutselig mange dager mellom hver gang jeg skriver litt her. Dere får ha tålmodighet ved denne bloggen tror jeg ;-)

Jeg har skrevet mye om Jesper i det siste, og jeg får ikke dårlig samvittighet eller noe for at jeg utelater Tilde når jeg skriver på bloggen. Hun får mer enn nok oppmerksomhet ellers, for å si det sånn ;-)
Men i dag føler jeg for å skryte av henne, masse. Så dette blir et skryteinnlegg, om hvor heldig jeg er.

Vakreste, rareste, fineste Tilde-min. Hun er og blir bare helt perfekt. Både jeg og kjærestemannen elsker det faktum at hun er så rar. Og det mener jeg i aller høyeste grad kun positivt. Hun er ikke rar å se til, men hun gjør veldig mange rare ting, og sier rare ting. Det er vel dette som er det morsomste ved å få lov å være mamma, å få oppleve raritetene hennes. Som i natt, og hun egentlig sov, så rapte hun visst. I søvne. Og hun må vekke meg, for å fortelle "æ rapa", så hun kan sove videre igjen.

Hun er så sta og sier at hun skal "klare sjøl" til alt. Til ting som man overhodet ikke kan klare selv, det skal hun også klare. Men hun skal ha all ære for at hun prøver, og hun gir ikke opp.
Synes det er en flott egenskap å ha. Også er det fint at hun etterhvert sier "hjelpe"... For man må tilslutt innse at noe må man faktisk ikke klare helt selv.

Hun er som regel bare blid, og ler masse. Og det er så godt å høre. Dårlige dager må hun også få ha, og det er lov å synes at mammaen og pappaen er verdens dummeste som sier nei til is på en tirsdag.
Hun skjønner at vi bestemmer, men hun gir aldri opp å mase allikevel. Det er jo lov å prøve seg.



Hun har blitt veldig glad i å se på Ivo Caprinos eventyr, og elsker alt som har med troll å gjøre. Noe som resulterte i at hun i dag er trollemor i karnevalet på barnehagen. At det egentlig er en løvedrakt hun har på seg, bryr hun seg ikke stort om, hun smilte bredt til speilbildet sitt og sa "Trollemor" da hun så seg selv.

Hun er også veldig glad i å leke på kjøkkenet sitt. Der er det masse deilig mat som kokkeleres daglig.
Som regel byr hun på kaffi. Ja, hun sier kaffi, selv om vi bor i tr.lag. Kjærestemannen er jo fra haugesund og han har fått inn en del ord derfra. Blir nok en herlig dialekt, trøndersunsk.
I går pakket hun alt kjøkkenutstyret i bodyen sin og syntes hun var verdens fineste.
Og det var hun også. Og det er hun. Hver eneste dag.


Tilde gir både klem og kyss til mammaen sin mange ganger om dagen. Hun har ikke all verdens tid til å sitte i fanget for kosens skyld, det er alt for mye som skal utforskes og lekes med. Men hun har alltid tid til å kose litt. Og det er vel ingenting som er mer herlig enn å få et vått nuss midt på panna av verdens rareste lille.
Også sier hun ofte "æ e gla i dæ mamma". Og selv om hun kanskje ikke vet hva det betyr, så vet hun at mammaen smiler veldig når hun sier det, og at hun oppnår ekstrem glede.

Hun prater utrolig bra, og har nå kommet opp i 7-ordsetninger. Det er en fryd å høre på alt hun forteller.
"Mamma heinte mæ", sier hun når hun blir levert i barnehagen. Etterfulgt av "onkel heinte mæ, bestemor heinte mæ, tante heinte mæ, bestefar heinte mæ".. Jaja, så lenge hun tenker på meg først, så.

Og jeg kunne ikke unngå å le litt da hun satt i fanget mitt, like før hun skulle legge seg, med krokodilletårer som trillet nedover kinnene, og sa "æ tæng itj å læ mæ såvva". For det trenger hun ikke nemlig, hun trenger heller ikke spise mat. Og når hun har bæsjet så trenger hun ikke skifte bleie. Da kan hun se på meg med et veslevoksent og bestemt ansikt å si "Æ tæng itj det".
Hun har nettopp lært seg at hun ikke trenger å ha smokken tilgjengelig hele dagen, noe som resulterer i at det er mye man egentlig ikke trenger. I følge Tilde altså.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, med bare fine ord om henne. Jeg er så glad i henne, herfra til månen og tilbake og enda en gang. Og alt hun betyr for meg, ja, det må være alt i hele verden.
Hun er hjertemedisin, hjerteplaster, lykke og glede. Hun får meg til å føle meg som verdens heldigste, selv på de tyngste dager. Og jeg smelter hver gang hun sier "Tilde e lillesøster, Jesper e storebror".

9 kommentarer:

  1. Ååå, skjønneste skjønneste Tilde-mor. Fantastisk lita jente du har Gøril.

    SvarSlett
  2. Vakker lillesøster!

    Klem fra Inger (som er fast leser av den flotte bloggen din!)

    SvarSlett
  3. Så herli..Ikke rart disse barna smelter hjertene våre <3

    Ønsker deg ei fin helg!

    Barbro

    SvarSlett
  4. Goe lillesøster Tilde! Nydelig er hun! Også med body`en full av kokeutstyr. Campingkjøkken burde være midt i blinken for den lille snuppa!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. hehehe fine, fine Tilde. De sier så mye disse barna:-) Syns det er helt herlig til tider. Og så mye de faktisk får med seg!Er imponert over hukommelsen til Elias.
    Elias sier også kaffi..For naboen er møring og jenta dems er bestevennen hans så han sier hæme og kaffi mm. Tror han blir en skapmøring;-)

    Ha en fortsatt trivellig helg:-)

    SvarSlett
  6. Hun er jo bare helt utrolig skjønn den lille jenta deres!
    Og smart!
    Er helt imponert over hvor flink hun er til å snakke. Daniel er fortsatt på stadiet hvor han har egne ord på det meste.
    Han gjør seg forstått, men det er bare fordi vi legger ALT av godvilje til.. ;-)

    SvarSlett
  7. Nå har jeg smilt meg nedover hver eneste linje i innlegget ditt. Så søt og kvikk liten Tilde!

    SvarSlett
  8. Å, jeg bare elsker Tilde-innleggene dine!! Ler og koser meg fra ende til annen.
    Jeg er sikker på at hun er verdens fineste lillesøster! Når jeg som ikke kjenner henne blir glad kan jeg så vidt begynne å forstå hvordan du føler det :)

    SvarSlett
  9. Så utrolig flink hun er til å snakke. Mine er ikke i nærheten engang. Max to ord i en setning, men stort sett går det i ett ord om gangen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)