torsdag 26. august 2010

Uka som gikk så fort..

I morgen er det jammen meg fredag, og uka begynte jo i går, eller? Tiden har i allefall fløyet denne gang, og jeg kjenner at jeg gleeeder meg sånn til helg nå.
Har fått fylt denne uka med masse forskjellig, og det er nok derfor den har gått så fort.
Jeg har hatt vennebesøk og storkost meg med skravlings og snop, vært ute å spist og shoppet mye mer enn jeg trengte, men blir jo i så godt humør av det. Og i dag har jeg hatt besøk av en journalist. Spennende.

Helger har plutselig blitt så mye mer kjærkomment enn hva de var før. Helg betyr Tilde-tid nå.
Jeg ser jo henne så fryktelig lite, hun er i barnehagen 7 timer hver dag, og det er timer jeg virkelig skulle ønske jeg var sammen med henne.
Hun legger seg jo 18.30, og da blir det jo ikke mange timer hun er med meg.
Så når helgen kommer, så får jeg være sammen med henne hvert eneste minutt, og jeg elsker den tiden vi har sammen. Den er dyrebar og hellig.
Hun er ei klok jente, Tilde-min, og det blir bare mer og mer morsomt å være mammaen hennes. Hun er aktiv som bare det, og stort sett bare blid.
Når jeg kommer for å hente henne i barnehagen bobler mammahjertet over av stolthet.
Den perfekte jenta som stabber seg avgårde, prøver å løpe mot meg, fordi hele ansiktet stråler når hun ser mammaen sin, og hun kan ikke komme fort nok frem. Det er fullkommen lykke det, å se det store smilet, de glade øynene, og hendene som holder hardt rundt halsen min når hun løftes opp. Det er dagens høydepunkt.

For hun er ikke like blid resten av dagen, og ikke er hun så overlykkelig for å se meg heller når vi har kommet hjem. Hun er så sliten etter en lang dag i barnehagen, og når man er sammen så få timer i døgnet, så er det ganske trist at det er de timene hun er mest sur og lei. Jeg regner med det er flere som har det sånn?
Men hvordan kan man løse dette, slik at hjemmetiden etter barnehagedagen ikke er så slitsom?
Jeg aner ikke. Vi jobber jo samtidig som hun er i barnehagen, og vi har kortet ned dagene hennes så mye vi kan. Er veldig mottakelig for tips i allefall. Er så kjedelig at det er gråting og sutring stort sett hver ettermiddag.

Heldigvis vet jeg at i helgen skal vi få to dager med fullkommen lykke, hele tiden.
Og som jeg ser frem til det.
Skulle ønske det var flere helger gitt ;-)

18 kommentarer:

  1. Jeg ser problemet! Eneste plusset er vel at helgene blir ekstra koselige, da!

    SvarSlett
  2. Å som jeg kjenner meg igjen i dette innlegget!
    Har det akkurat på samme måte for tiden. Vi har det så koselig den lille stunden vi har om morgenen. Smil og latter, en liten uthvilt krabat. Og om ettermiddagen så sliten og grinete... Det er kjedelig at noen andre skal tilbringe de beste timene i døgnet med mitt barn, mens jeg må jobbe og ta til takke med de timene hvor alle er som mest slitne!

    Det er jammen godt det snart er helg i det minste!

    SvarSlett
  3. Du beskrev det så fantastisk godt - akkurat den følelsen får jeg hver gang jeg henter sønnen min i barnehagen også!!!
    Kjenner også igjen det med sutring på ettermiddagene. Syns det var værre før, merker at han har blitt større.
    Tror det bare er noe en må igjennom, men jeg vet hvor slitsomt det er. Føles som man er litt "dårlig" forelder fordi de er så lenge i barnehagen. Heldigvis har de fleste det slik.
    Sønnen min ble 3 i sommer, og bare denne høsten har jeg sett stor forskjell fra i vår.
    Kanskje det blir bedre etterhvert??

    Kos dere uansett mye i helga, det er den jeg lever for med sønnen og mannen min også:-)

    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  4. Det som virket for oss var et eller annet å spise med en gang vi kom oss hjem fra barnehagen, og så kos på sofaen - så fikk det heller være at middagen måtte utsettes en halvtime.

    SvarSlett
  5. God god helg til deg og dine Gøril :)

    Ang den bokstaven som må ha falt ut av pakka, så ringte jeg til Posten og de sa at kun avsender har lov til å etterlyse noe som mangler, de må da ha sendingsdato og eksakt beskrivelse av hva som mangler. Tenkte jeg bare skulle si ifra hvis du ville finne den igjen :)

    Håper helgen blir kos og nytelse!

    Bloggklemmer fra Herman og Tina.

    SvarSlett
  6. når arbeidsdagen er over, og ikke et minutt senere, spretter jeg opp og durer avgårde for å hente lille Frøkna mi i barnehagen. Hun trives bra i barnehagen og jeg syns det er veldig kjekt å være i jobb igjen, men guri som jeg gleder meg hver dag til å hente henne med meg hjemigjen. Lille goe jenta mi, jeg er totalt avhengig! Men det er ikke alltid like stas å være liten barnehagefrøken på ettermiddagene, hun er gjerne trøtt og sutrer, men et bad betyr alltid en smilende avslutning på dagen!
    helg er også ekstra stort for da har mamman og frøkna langhelg...og det gleeeder mamman seg til!

    SvarSlett
  7. Ah, kjenner meg veldig godt igjen i dette ja!! Jeg håpet liksom at sutringen på ettermiddagen skulle gi seg litt når han hadde vært der en stund jeg da. Men det er kanskje å håpe på for mye??

    SvarSlett
  8. Å ja... Nå kjenner jeg på at jeg virkelig ikke er klar for at William skal begynne i barnehagen.
    Jeg vil ikke oppleve dette! Selv om jeg vet at vi begge to innerst inne har godt av å få litt tid fra hverandre, så vil jeg ikke oppleve at vi kun skal ha få ettermiddagstimer sammen, som mest sannsynlig er mer slitsomme enn de er gode.

    Min erfaring er jo at det blir bedre etterhvert som barna blir eldre, men akkurat nå føles ikke det som noen trøst for meg.
    *sukk* Hadde bare helga vært litt lengre.

    SvarSlett
  9. Kjenner meg godt igjen der ja:-) Hun har jo ikke vært så lenge i barnehagen enda så etterhvert så vil hun nok bli mer vant til det og få mer energi utover ettermiddagene. Sånn var det til oss iallefall. Nå merker vi det veldig i helgene hvor mye energi som faktisk brukes i barnehagen.Han er helt i hundre:-)

    SvarSlett
  10. Vi hadde det akkurat likedan da frøkena vår begynte i bhg. Hun var så sliten og grinete på ettermiddagen! Det som funket hos oss var å vente med middagen og sette oss ned i sofan og se litt på tv eller film. Så fikk hun roet seg ned og slappet av. Det gjør hun fortsatt når hun kommer hjem og hun er 4 år nå. En liten halvtime i fred og ro så er humøret tilbake!

    SvarSlett
  11. Vi har det på akkurat samme måten her med begge to, og det er så utrolig leit:(

    Min strategi er å ta med matpakke på barnehagen og gi de den på veien hjem. Så middag som kvelds. Mine småfrøkner er nemlig veldig sensitive på lavt blodsukker. Håper det lar seg ordne så enkelt.

    Ellers kommer de jo inni det og tilpasser søvnen sin til hverdagen, men det tar jo litt tid. Dyrebar tid.

    SvarSlett
  12. Ah, akkurat likens her og. Godt med helg for alle!
    Go helg Gøril, håper dere får slappa av og kost dere.
    Klem

    SvarSlett
  13. Ja sånn har det blitt her også, og det knyter seg i hjertet når jeg vet at det er noen andre som får oppleve deilige-gode-blide gutten min, mens jeg får utslitte-sutrete-surpomp-Daniel.
    Jeg har ingen gode råd annet enn at man må bare ta resten av ettermiddagen på deres premisser og heller la andre ting seile sin egen sjø frem til de forhåpentligvis blir litt mindre slitne.

    (vi har forøvrig lagt inn en liten ekstra ettermiddagslur og drøyd leggetiden litt, men det fungerer nok ikke for alle..)

    SvarSlett
  14. Jeg kjenner det også igjen, det er veldig vanlig med slitne barn om ettermiddagen. Og spesielt slitne er de den første tiden når de er så små og nye i barnehageverden. Så fulle av inntrykk og så mye de vil fortelle som de ikke klarer å uttrykke ennå.
    Får hun sovet nok i barnehagen? Du kan jo evt be om at de lar henne sove to ganger om dagen? Det er ofte en løsning for de små som er ferske i bhg og blir veldig slitne. Det går seg litt til etterhvert, men vi er jo alle slitne etter en lang dag, særlig når vi står opp tiiiiidlig.

    SvarSlett
  15. Mitt beste tips er bæresele, og å ha dem på ryggen mens man gjør klar middag og annet praktisk. Så slipper man at de uler hver gang man setter dem ned, eller at man ikke får laget mat. Får de sitte på ryggen mens du holder på, så får dere nærhet og kontakt, og de får litt hvile og samtidig følge med på det du gjør (jeg har en manduca sele som jeg bruker hele tiden). Lavt blodsukker er også pyton. Og en liten kosestund på sofaen kan gjøre underverker - men ofte varer det ikke så lenge...

    Sliter med to slitne surpomper hver ettermiddag selv - det er ikke gøy å prøve å lage middag mens man løper og er trøster og fredsmegler ennethvert minutt!

    SvarSlett
  16. Det er slitsomme ettermiddager her også etter barnehagelivet startet. Har ikke noen gode tips for å få ettermiddagene bedre. Her prøver vi få til middag så fort som overhodet mulig, så blir det da litt tid til lek før det er kveldsgrøt og leggetid.

    Dere er heldig som får til at Tilde ikke har lengre tid enn 7 timer om dagen i barnehagen. Det er ikke lett å få til altså. Vi har klart 7,5 time nå, og det er bare fordi jeg fremdeles har sommertid på min jobb...

    Spennende med journalist da! Noe vi får tips om etterhvert eller??

    SvarSlett
  17. Tusen takk for så mange koselige svar.

    Maria: bæretøy var nok en lur ide, det skal jeg prøve å gjøre noe med :) Hun liker jo å bli bært.

    Siv Iren: Her er også blodsukkeret meget avgjørende for dagen. Mat må vi ha over alt til denne jenta.

    Aina: Ja, det har blitt litt triksing og miksing for å få det til, men ca 7 timer blir det hver dag. Da drar noen veldig tidlig på jobb og.
    Kommer med mer info ang journalisten ja ;-)

    SvarSlett
  18. Det er nok ikke så lett det, der - de blir jo så slitne etter en lang og aktiv dag i barnehagen. En trøst er jo at det går seg til ettersom de blir eldre...Enn så lenge får du være tålmodig, bæresele var et godt forslag. Lykke til!
    Nydelige bilder av veslemor i innlegget under!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)