torsdag 19. april 2012

Mat


For tiden er det veldig mye fokus på mat. Hva man skal spise, og hva man absolutt ikke skal spise.
Noen spiser mye fett og lite karbohydrater. Noen spiser lite fett og lite karbohydrater.
Noen spiser mye proteiner, noen spiser bare rawfood.. Noen (les meg) er forvirret.
Det er utrolig mange dietter der ute. Følger du noen?

Hva skal man spise? Jeg har valgt å bare følge min magefølelse, om å spise det jeg tror er sunt.
Og ikke utelate alt det gode. Jeg lever bare en gang, og det hadde vært forferdelig trist å ikke kunne unne seg et par boller på en torsdagskveld.

Men, jeg er litt opptatt av mat. Jeg er opptatt av å gi kroppen min det den trenger.
Hvertfall det jeg tror den trenger. Jeg er jo ikke akkurat noen ekspert.
Grønnsaker er viktig for meg. Spiser mange om dagen, mye mer enn fem.
Frukt er det ikke så nøye med, det er jo heller ikke så sunt om man spiser mer enn to om dagen.
Men om jeg finner en melon som er god, da spiser jeg hele, lett, og føler meg ikke usunn av den grunn.

Jeg er også nøye på å få i meg kun grovt brød, fullkornspasta og fullkornslefser.
Jeg er nemlig veldig glad i karbohydrater, og hadde aldri klart å slutte med det. Elsker brød.
Men jeg kan jo spise det som ikke er laget av bare hvetemel. Og velge de sunnere alternativ.
Vi lager sunne middager med fisk eller kylling og mye grønt, og spiser ikke rødt kjøtt (kun som pålegg). Også har jeg blitt så glad i hummus, bønner, linser etc.



Vi skjeier ut i helgene og spiser godteri til krampa tar oss etter barna har sovnet. Og det mener jeg må være lov? Man må kose seg også. Ikke bare med grønnsaker og dip, lavkarbokaker etc..
For her er det ikke de sunne valg som står i fokus på fredag og lørdagskveldene..
Tilde får lørdagsgodt også.. selv om mange mener det er for tidlig.
Men det er vårt valg, og det fungerer fint. Hun får ikke overflod for å si det sånn. 
Det er de valgene man tar ofte som er det viktigste, og hun får et variert og sunt kosthold, de aller aller fleste dagene i året.

Det er veldig interessant dette med mat synes jeg.  Hvilke valg man tar. Hva man spiser.
Hva man mener er sunt. Man kan jo være så uenige. Og jeg har lyst å lære meg mer om å velge de sunne alternativene i hverdagen, del gjerne dine tips.

Veldig nysgjerrig på deres valg, og hva dere synes er viktig.
Håper dere legger igjen en kommetar eller to.


5 kommentarer:

  1. Mat skal være godt, det skal være trivsel og det skal være samvær rundt maten, mener jeg.
    Dette med mat og kosthold er veldig i fokus for tiden. For meg med litt for høyt kolesterol og noen kilo for masse så er det til å bli "svett" av. Men som småbarnsmor er jeg opptatt av kosthold. Det vi gjør er at vi har kuttet ut brus drikking midt i uken og kjøper inn en 4-pakk til helga ( Vi er 5 i familien, 3 store og 2 små (4 år og 5 mnd) .) - Prøver å spise mye grovt og grønt - og variert. Jeg kjenner vi blir fort matlei. Av pasta og slikt velger vi fullkorn. Men dette med variasjon kjenner jeg er lurt for appetitten til stort og smått. Så skriver jeg ukesmeny. Hver uke. Og den skal inneholde en dag med fisk , en med kylling og kun en dag med kjøttdeig/karbonadedeig. Sistnevnt på helg. Hun på 4 foretrekker vann foran brus/saft/juice heldigvis og jeg forsøker å få i meg rikelig med vann i løpet av dagen.
    Noen utskjeielser blir det, helst etter ungene har lagt seg. På helg gjør vi som dere : Spiser mengder med godteri når ungene har lagt seg. ( 4 åringen får litt lørdagsnammis.) Tanken er at når helga kommer så skal vi kose oss med litt av hvert, lørdag er snop dagen med problemet er at det blir lørdagsutskjeielser både fredag lørdag og søndag.. Tror kanskje vi må jobbe litt med "lørdagene" :-) Uansett : Man skal kose seg med mat, måltidene skal være sosiale og et trivselsområde. Mat er viktig! :-) ... Og godt :)

    SvarSlett
  2. Jeg har ingen tro på alle disse diettene. Og lavkarbo? Det er en livsstil (ikke diett som mange bruker den til), og med alt det fettet så tror jeg vi vil ha mange med hjerte- og karsykdommer om noen år.
    Så lenge du spiser variert så kommer du langt. Og ikke junk hver dag. Det er det som funker. Det, og mosjon:-)
    Elias er ikke så gira på godteri han, men har får uansett ei lita skål i helgen. Samme med Adrian, selv om han får litt andre ting enn ELias da han er så liten. De setter mer pris på druer, jordbær og melon en godteri:-) Ikke har vi vært så nøye med lørdagsgodt heller. De får litt godt nå og da, så ifl mange så er vel vi grusomme foreldre:-p Men det går når de ikke er så hypp på det.

    En ting som er veldig godt og sunt: vaniljekesam med nøtter og frukt. Det er digg! Skal ha en "snavvelfri" mai unntatt to dager, og da blir det nok litt sånt:-)

    SvarSlett
  3. Spiser utelukkende kortvokst mat;)

    SvarSlett
  4. Jeg personlig har stor tro på et variert og sunt kosthold, med litt kos når det passer:) kanskje slenge inn litt aktivitet i ny og ne, så har du det som fungerer best for meg;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)