torsdag 25. mars 2010

Jobbtanker.

Jeg har begynt å tenke litt på jobb. Ikke at jeg føler meg klar for å begynne å jobbe nå, det er jeg ikke. Det er jeg alt for ustabil for enda. Men en dag, om ikke så lenge, så må jeg begynne å jobbe.
Problemet mitt nå er at jeg ikke helt vet hva jeg vil jobbe med. Jeg har forandret meg etter at jeg fikk være mammaen til verdens sterkeste gutt.
Jeg føler at jeg skylder min kjæreste Jesper å jobbe med barn som trenger noe ekstra. Jeg vet at jeg ville gitt alt jeg kunne for å gi slike skatter det beste i livet, problemet er at jeg er utdannet førskolelærer og ikke sykepleier, og jeg har verken lyst eller råd til å studere noe nå.

Jeg føler at å begynne i en barnehage slik jeg gjorde før, det ville jo vært givende og helt sikkert morsomt, men ville det vært givende nok, ville jeg følt at det var drømmejobben? Neppe.. Ikke lengre nå, ikke på samme måte som før.

Jeg tenker masse på dette. Det er viktig å komme seg ut i en jobb, det er også viktig å jobbe med noe man føler er bra for en og som gir masse tilbake. Samtidig som jeg føler at jeg gjør noe for Jesper, om jeg skulle få være så heldig å jobbe med barn som trenger en hjelpende hånd. Men er det kanskje feil innstilling? Å gjøre noe for et menneske som ikke lengre lever, er ikke det rart?

Jeg gir veldig gjerne ut min hjelpende hånd, men jeg tror ikke noe vil ha den.

Æsj. Jeg skulle ha utdannet meg som sykepleier for mange år siden, det er lett å være etterpåklok...

11 kommentarer:

  1. Hei Gøril
    Man trenger ikke være sykepleier for en slik stilling. Man skal bare ha et godt hjerte og være der for dem. (og det er jo deg)
    Jeg fikk tilbud om jobb med multihandikappede barn og jeg har ingen utdannelse innen omsorg.
    (takket nei da jeg ikke er sterk nok til å jobbe med barn, så jeg jobber med den tøffeste gruppen i rusmiddeletaten istedenfor)
    Søk Gøril de trenger deg og ditt gode hjerte

    SvarSlett
  2. Enig med Mariann:) Du trengs!!
    En venninne av meg er utdannet massør men har hatt jobb som vikar/assistent i en klasse med multihandikappede barn.hun har også vært fast personlig assistent hos en ung mann.

    SvarSlett
  3. Det er klart du kan jobbe med barn som trenger deg!! Det kan jo tenkes at du kunne jobbet i en barnehage hvor de har barn med spesielle behov også?? Hvis du vil bruke den utdannelsen du har fra før samtidig..
    Håper du finner en jobb som du kan føle givende ihvertfall!! Det er viktig å trives på arbeidsplassen :)

    SvarSlett
  4. Må si meg helt enig i det Mona skriver!!
    Når tiden er inne så syns jeg du skal undersøke litt rundt for å finne ut av hvilke muligheter du har med den utdannelsen du allerede har! Kanskje dukker det opp en jobb du bare ikke kan la gå fra deg :)

    SvarSlett
  5. Selvfølgelig kan du få en "sånn" jobb. Skolen kan jo være et alternativ viss du føler barnehage ikke er noe.
    Har jobba begge plasser , men syns uten tvil at skolen har flest muligheter.
    Syns ikke du har feil innstilling. Du har erfaringer de fleste av oss aldri kommer i nærheten av. Samtidig vet du bedre enn noen hvor givende en slik jobb er. For meg er det uten tvil arbeidsglede,
    Ikke tvil om at det gir noen ekstra å jobbe med barn som trenger litt ekstra.De har så uendelig mye å gi.
    Lykke til med dine valg.
    Hilsen Wenche

    SvarSlett
  6. Jeg må si meg helt enig med de andre over her, det er klart du kan jobbe med barn som trenger litt ekstra Gøril! Du har jo en helt unik kompetanse og erfaring som ingen skole kan gi, og verdens største hjerte, ikke minst.
    Jeg ville undersøkt mulighetene, søkt på stillinger og sett hva du kan gjøre. Så kanskje om en stund har du både energi, penger og lyst til å gå på skolen:)

    SvarSlett
  7. Alle trenger en hjelpende hånd:) Og det er ikke dumt å gjøre slikt for en som ikke er her lenger. Erfaring har du så du vet mer hva en familie med et pleietrengende barn tenker enn noen annen og du kan sette deg bedre i deres situasjon enn en sykepleier som ikke har opplevd det så nært. Det tror jeg. Du kommer til å skjønne tankene dems bedre og kanskje de vil føle at du er lettere å snakke med?

    Det er aldri for sent å utdanne seg til noe annet:) Du er ikke den eneste på sykepleien som har funnet ut at dette er noe de vil jobbe med. Det er folk mellom 19-50 år på studiet så det er aldri for sent:)
    Jeg er der nå. Jeg vil og skal utdanne meg som sykepleier, men må vente litt da vi ikke har råd riktig enda.
    Du kan jo kanskje begynne med å videreutdanne deg? Innen spesped? Det er jo en mulighet. Å jobbe i en barnehage som Jesper var i.

    Håper dere vil få en fin helg:)

    Klem fra Cicilie og Elias

    SvarSlett
  8. Jeg tenker det er et helt naturlig ønske du har fått med deg på veien mens Jesper levde, og at det ikke er det minste rart at du vil videreføre dine kunskaper (som du vet, er jeg innom noe av det samme som deg ift ønske om jobb og yrke - og selv nå etter snart et år, er det fremdeles det jeg ønsker meg).
    Tenk for en ressurs du er!! Og med din bakgrunn både som førskolelærer og som mamma til Jesper, er nok mange dører åpne for deg allerede innen omsorg for barn med spesielle behov.
    Jeg ønsker for deg at du finner ut av dette, og om du ikke tar fatt på sykepleien, fins det mange muligheter å jobbe innen skole, barnehager for barn med spesielle behov, omsorgsbolig...

    Bruk tiden og vit at du er en ressurs!

    God klem.

    SvarSlett
  9. Trenger ikke noe utdannelse for å komme innfor slike jobber:)Du har jo utdannelsen og livserfaring. kan jo være assistent,men du har jo førskoleutdanning å det vil jo være ett stort pluss. Er jo muligheter å jobbe innenfor bolig ,skole,eller arbeidsplasser for funksjonshemmede. Under utdannelsen til hjelpepleier var jeg utplasert på bolig med 5 bebore. På dagtid var de på jobb,så da var jeg med. Jobben var en flott plass med flotte mennesker. Noen lagde store ting som møbler,andre kjeramikk,andre sydde og noen pakket forkjellige varer i esker.De var så glade alle sammen ,så så ut som de stor trivdes ja. Blir vel asvo,tror jeg det heter.
    Så det er nok en jobb til deg der ute,som vil passe deg:) Lykke til:)

    SvarSlett
  10. Hei hei:)

    Du kan heeelt fint bruke førskoleutdanningen din til en sånn type jobb! Jeg jobber i en ganske hard PU bolig feks, ikke noe i veien for å jobbe med din utdanning innen sånne boliger. Og det finnes jo som jeg har skjønt lille vakre Jesper brukte også, avlasnings boliger for barn. Med den lysta du har så får du deg jobb innen helsevesene TVERDT!!:) Bare søk! :)

    Kjempe fin blogg, Jesper og Tilde er nydlige!

    Klem fra Cathrine

    SvarSlett
  11. Du kan jobbe som førskolelærer på sykehus. Mange større sykehus har ansatt egne førskolelærere på barneavdelinger. Lykke til med jobbsøkingen når du kommer dit.

    Klem fra Nina

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)