onsdag 23. februar 2011

Grønne fingre?

Jeg elsker blomster. Særlig er jeg glad i roser. Men ikke hvilken som helst farge, de må enten være hvite eller dusrosa. Jeg kjøper roser stort sett hver 14.dag. Setter det på minnekommoden til Jesper. Blomster skaper en fin stemning i huset synes jeg. Også minner det meg om den fineste gutten jeg vet om.
Roser har jeg blitt gode på, de kan leve nesten 14 dager her hjemme.
Så jeg tenkte at kanskje jeg er flink med blomster, at det skjuler seg et blomstertalent siden rosene lever såpåss lenge? Neppe, men lov å drømme.

Så jeg kjøpte tulipaner, en liten og svært dyr bukett. Satte de i vase. Sendte noen tekstmeldinger til venninner om råd får å få de til å leve lengre. Fikk det samme til svar, så tenkte at nå vil de jammen leve en liten evighet de også. I allefall til helga. Det ble nesten så at tulipanene ble mine favoritter da jeg så hvor fine de var.

Så står jeg opp i dag, og tulipanene henger skikkelig med hodet. Det er nesten så de faller ut av vasen, så mye henger de.

Jeg klarer ikke forstå hva jeg har gjort galt? De kan da ikke dø etter to dager? De har jo fått vann, og de har jo fått slikt middel for å leve ekstra lenge. De har blitt snittet på rett måte.
De har heller ikke fått for mye vann, men sånn akkurat passe. Jeg trodde jeg hadde vært flink.
Men tulipanene fikk en tidlig død, kan man si.

Derfor søker jeg råd, til dere i blogglandia. Her er det sikkert mange med grønne fingre.
Hvilke blomster er det lett å få til å leve, og hvilke bør man styre unna? Hva anbefaler du?
Jeg synes det er så vakkert med levende blomster hjemme, men har jo ikke råd til å kaste en dyr bukett etter bare to dager. Men vil så gjerne fylle hjemmet mitt med nydelige buketter som minner om liv, som er fine å se på.

Også hadde det vært artig med noe annet enn roser også.


Ellers vil jeg si tusen takk til alle kommentarene på tobarnsmamma-innlegget mitt. Det var godt å lese at dere også tenker på meg som en tobarnsmamma, selv om bare en synes i hverdagen.
Takk.

10 kommentarer:

  1. Tulipaner er faktisk en av de få blomstene jeg får til ;) Og det er jeg ganske stolt av siden jeg klarer å ta livet av grønnplantene mine!!
    De rådene jeg følger når jeg steller med mine tulipaner (som forresten er helt nydelig blomster) er:
    - Snitter av de et par cm.
    - Setter de i vase med kaldt vann ikke mer enn 4 cm opp på stilken.
    - Lar plasten stå på buketten noen timer mens blomstene får trekke vann. Dermed holder de "bukettfasongen" og faller ikke ut/ned så fort.
    - Blomstene drikker mye så sørger alltid for at de har vann nederst i vasen.
    - Setter de på et kaldere sted om natta. Da holder de lengre. De slår seg mye mer ut i varmen og visner dermed fortere.

    Nå skal det sies at jeg erfarer at det er STOR forskjell på bukettene man får kjøpt. Ofte sier prisen også noe om kvaliteten... Men når jeg kjøper sjekker jeg at stenglene er stødige og at det er litt hold i buketten. Og ser selvsagt på hvordan bladene og blomstene ser ut. Om bladene henger og ser slappe og misfargede/gulaktig ut styrer jeg unna ;)

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Elin, takk for råd. Skal gjøre akkurat som du skriver neste gang jeg kjøper tulipaner, for kan jo ikke gi opp enda, de er jo så fine. (når de lever vel og merke)

    Plutelig har mine stått litt opp fra de døde, så jeg skjønner fint lite.
    Men skal prøve å huske å sette de bort på natta, de står jo et sted det er ganske varmt, stakkars tulipanenen.

    SvarSlett
  3. Jeg fikk også en nydelig bukett tulipaner her om dagen, gjorde alt riktig men etter to dager så hang de så med hodet at de nesten lå utover bordet :-( Men, det eneste som skulle til var en ny skvett med vann! De drikker så enormt mye at de må ha påfyll jevnlig. Helte på nytt vann for å redde de 2-3 som fremdeles stod oppreist, men tror du ikke at over natta så hadde selv de dvaskeste fått igjen piffen og stod og blomstret så fint :-) Fikk forlenget levetiden betraktelig, og jeg får nyte synet litt lenger!

    SvarSlett
  4. Jeg er definitivt INGEN kløpper på blomster, men tulipaner er vel av den sorten som overlever lengst her i huset også. Jeg gjør akkurat de samme tingene som Elin, og har funnet ut at det hovedsaklig er det å sette dem kaldere på natta som er det viktigste cluet her.

    SvarSlett
  5. Jeg elsker tulipaner, synd sesongen er så kort. Jeg snitter også av dem, og sette de i kaldt vann med plasten på i noen timer. Setter dem også kaldt om natten.
    Når jeg kjøper tulipaner så kjøper jeg alltid de som har spiss blomst hvis du skjønner, noen tulipaner har en mer rund blomst, de føler jeg henger med hodet ganske kjapt.
    Plantasjen har ofte tilbud på tulipaner, slik at det ikke blir så dyrt.

    Lykke til :)

    SvarSlett
  6. Har ikke så grønne fingre selv, men om jeg husker å sette tulipanene kaldt om natta holder de iallefall litt lenger. Og så prøver jeg å ikke ha for bred vase om du skjønner. Har en veldig stilig aalto-vase og selv om den er ment for tulipaner, henger de veldig fort i den. :-)

    SvarSlett
  7. Håper ikke du kutter helt ut å bruke bilder, det er jo det som gjør bloggen din levende. Håper du har det bare bra, du ei ei sterk dame Gøril!

    Hilsen Janus

    SvarSlett
  8. Ta en spiseskje med potetmel i vannet, og du får fine, struttende tulipaner : )

    SvarSlett
  9. http://www.lysesider.no/festogmoro/tulipaner.htm

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)