tirsdag 1. februar 2011

Om å lære seg å bli sunn.

For det å være sunn, det er så viktig.
Allikevel er jeg ikke spesielt sunn, og det er jo ikke noe særlig.  Jeg er ikke spesielt usunn heller, bare så det er sagt.
Når man vet helsegevinstene man får ved å være sunn og røre seg, så er det i grunn dumt å la vær.

Og for meg som er så inn i hampen redd for døden, så er det kanskje enda dummere å ikke bli sunn og sprek.

Noen valg i livet må man ta, og valget om å leve et sunt liv er jo viktig, så hvorfor gjør jeg ikke det?
Hvorfor spiser jeg ikke fisk 3 ganger i uka?
Hvorfor jogger jeg ikke 3 ganger i uka, og trener styrke?
Hvorfor kjøper jeg meg godteri og annen usunn mat når jeg skal kose meg?

Det verste er jo at jeg vet hva er bra mat og ikke, Ja, jeg trodde skinke var sunt, men i følge denne artikkelen må jeg visst holde meg unna det også. Søren, jeg som elsker skinke.

Hvilke grep har du gjort for å bli sunnere?

Her i huset har vi ikke gjort de store grep, men vi spiser bare grovt brød, fullkornsris, fullkornslefser, fullkornspasta etc. Vi har byttet ut rømme med biola sin naturelle yoghurt, vi har grønnsaker/salat til de aller fleste av måltidene. Vi spiser så og si ikke rødt kjøtt. (kjøper alltid kyllingkjøttdeig om vi trenger kjøttdeig f.eks). Mannen lager stort sett bare mat fra bunnen av. (jeg lager nesten aldri mat *rødme*)
Mannen sykler til jobb, jeg går.
Vi prøver å innføre lørdag en gang i uka, men det er jammen ikke lett.
Er så innmari lett å kose seg med noe etter at Tilde er lagt, og vi skal se på favorittprogrammet på tv.
Har derimot blitt flinkere til å innføre sunn snacks, men som oftes er det den usunne som vinner.

Allikevel så er det jo en del som ikke er bra.
Det er for lite mosjon, det er for lite fisk, det er for mye kos på kveldene.

Hvordan vi skal bli bedre handler jo bare om en selv og valgene man tar.
Og jeg har så lyst til å begynne å ta flere sunne og bra valg.
Gjøre det som er bra for kroppen min, for det som er bra for kroppen  min er også bra for sinnet mitt.
Og det er jo bare en vinn-vinn-situasjon. Hva har jeg å tape? Ingenting.
Hvorfor fortsetter jeg slik som jeg gjør? Aner ikke.

Er det noen som har noen smarte tips å dele med meg, så vi kan sammen bli sunnere?

13 kommentarer:

  1. Bytt ut sjokolade med frukt skåret i biter med litt vaniljekesam og kanel på, kjempegodt! brus kan byttes ut med iste, chips med grønnsaker og dipp (creme fraiche eller yoghurt naturell går det mye i her i huset). Spis ofte, og ikke gå så lenge at du blir kjempesulten.
    Men likevel- kos deg med noe godt i helgene hvis du har lyst på :)

    SvarSlett
  2. Kjære Gøril. Er du ikke litt hard mot degselv? Du høres ikke ut som noe skrekkeksempel på å være usunn i mine ører! :) Jeg er mye værre enn deg, det lover jeg. Jeg spiser også sunt og ikke godterier og snacks utenom på lørdager av og til. Jeg trener to ganger i uka, men det er ikke noe dødsøkt med kondisjon og styrke altså, hehe.. Men jeg har gjort noen grep for å bli bedre som jeg gjerne deler med deg! Snacks i ukedagene her i huset består av grønnsaker som er kuttet opp med en dip til. Det er supergodt pluss at man spiser bare de grønnsakene som er aller best :) Jeg meldte meg også inn i noe som heter vektklubb via VG`s nettsider, for å få kostholdsråd først og fremst og for å prøve å miste noen kg her og der. Det er suverent! Kaloriteller, ukemeny, oppskrifter osv osv. Skjekk det ut! Det er ikke så dyrt heller for feks. 3 mnd. og på tre mnd. lærer man MYE!

    Lykke til, jeg heier på deg!

    SvarSlett
  3. Hei,for et superfint innlegg.Jeg kan også bli sunnere.Men jeg syns du virker ganske sunn jeg da. Og mange av de valgene er jo kjempefine. Jeg prøver drikke mindre brus,spise mere frukt. Jeg prøver å spise mere salat og grønnsaker og litt mere mosjon.Jeg tror ikke jeg greier mer enn det gitt.Men livet er ikke bare burde-burde, man skal kose seg også.Men jeg er enig med de over her at frukt og grønnsaker som er kuttet opp er kjempegodt å kose seg meg om kveldene.Jeg har drukket brus idag,og spist sjokoladekake...huff...Men jeg igår gikk jeg en lang tur med hunden min,spiste fisk med grønnsaker til og spiste også salat om kvelden, så jeg er fornøyd egentlig.Jeg ønsker deg lykke til Gøril.Klem fra Karin

    SvarSlett
  4. Mitt tips er å ta de sunne valgene når man er på butikken. For er godsakene i hus er det vanskelig å la vær...
    Planlegg mat for flere dager, skriv handleliste og HOLD DEG TIL DEN! :-)

    SvarSlett
  5. Må si at jeg syns dere er flinke jeg!
    Dere har jo allerede tatt endel grep når det gjelder maten, og det er jo et viktig sted å starte!
    Jeg lager jo disse middagsplanene mine, og det kan jo være en hjelp hvis man vil passe på å spise mer fisk!?
    Ellers så er det jo som du sier, mosjon og frisk luft er også viktig. Når Tilde blir større blir det jo ennå lettere å ta henne med ut på forskjellige ting! F.eks ski, slalåm, skøyter, og på sommeren ut på sykkel og ut på rusleturer i skog og mark. Da får en stakkar voksen også slitt seg litt ut:-)!

    Jeg er en skikkelig godtegris, og klarer skjelden la være å spise godis. Så der er jeg til liten hjelp, hihi... Men det er sikkert mye man kan spise for å dempe søtsuget - smoothie med bare frukt, sunne kjeks, frukt osv.

    Lykke til!;-)

    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  6. Jeg tar tran. Når jeg husker det. Hvis jeg har lyst på der og da.
    Det er det eneste grepet jeg har tatt.
    Nå MÅ jeg skjerpe meg.
    Det er som du sier; vi er godt kjent med helsegevinsten. Men likevel er det så innmari vanskeliiig!

    Dere er jo flinke dere, har jo tatt mange grep! Ære være!

    Keep up the good work!

    SvarSlett
  7. Mørk sjokolade kan fint gå som en av de fem om dagen;)

    SvarSlett
  8. Det som for meg er vanskeligst, foruten mosjon og fisk (liker ikke fisk), så er det at jeg er så glad i brød. Elsker brød. Kan spise det til hvert måltid, og jeg spiser mye.
    Også er jeg også glad i ganske usunne pålegg, så selv om brødet er aldri så grovt, så er ikke pålegget akkuart noen light-variant.

    Men Eli, tran?
    FYSJ.
    Det kommer aldri, og jeg mener ALDRI i min munn.
    Bare tanken på lukten gjør at jeg brekker meg.

    Takk for kommentarer, flere råd dere ute?

    SvarSlett
  9. Sunn??Hva er det? hehehe..altså. Jeg mener det er snakk om mengder. Vi koser oss, men ikke hver dag.
    Elias elsker mango, jordbær og melon mer enn godteri så da får han det ofte:-) Når det er ferske jordbær og vannmelon å oppdrive da (snart sommer:-D )

    Vi har fått kick på laks. Rettere sagt ovnsbakt laks med smør, sitronpepper og gressløk. Knallgodt! Mye bedre enn den vanlige kjedelige. Ikke kan jeg lage den heller. Prøv å lage fisk i andre varianter?
    Du trenger jo ikke å ta sånn tran på skje. Vi tar møllers trankapsler:-) Likså greit, så slipper vi å gå å rape tran hele dagen.

    SvarSlett
  10. HUff...å leve sunt er ikke enkelt.. ;) Jeg er skikkelig glad i potetgull, og det jobbes hardt for å unngå det i ukedagene. Av den grunn har jeg begynt å bake knekkebrød, og de er supergode - spesielt når man strør flaksalt på toppen!! En kjempegod erstatning for potetgull. :)

    SvarSlett
  11. Kjempefin blogg du har Gøril! Kom over den via en annen blogg, og dette var en blogg med mening! Hjerteskjærende også, men alt er veldig godt skrevet! La meg til som følger hos deg, jeg.

    Ha en fin kveld, med gulerøtter eller potetgull! :o)

    SvarSlett
  12. Gøril...
    ...første gang jeg er innom bloggen din.
    Gråter over Jesper. Så uendelig trist...
    Så ufattelig...
    Jeg har også ei mai09-jente. Maja.
    ...Gørilklem

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren burde ligge under innlegget lenger nede, men jeg legger den her - så vet jeg at du ser den.
    Jeg sitter her og gråter for deg. Det gjør vondt å lese om din sorg og ditt savn, vondt i mammahjertet mitt. Det er som du skriver det verste men kan oppleve. Jeg skal ikke komme med trøstende eller kloke ord, for jeg vet ikke hva som vil trøste eller hvile rpd jeg kan gi, men vit at jeg tenker på deg og dine i disse dager.
    KLEM!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)