lørdag 20. februar 2010

Å rydde bort etter Jesper...

Det har jeg gjort litt i dag. Klarte ikke rydde bort alt, det er så mye her, og jeg synes det er ganske fælt å stå å pakke bort det som var livet hans i esker og poser.
Hele leiligheten vår er fylt med Jesper, og jeg og kjærestemannen må ta en ting om gangen merker jeg.
Vi trenger ikke forte oss, men samtidig vi gjøre dette også. Vi må rydde og pakke bort ting. Leiligheten kan ikke være fylt av Jesperting for resten av livet. Da kommer vi oss aldri videre heller. Å for å komme videre, så måtte jeg bare gi meg selv en ekstra dytt og rydde litt ekstra i dag.

I dag tok jeg resten av klærne han har hjemme. Han har ganske mye klær i barnehagen enda, men det får jeg ta når jeg orker. Heldigvis har jeg mange venner som vil arve Jesperklær, jeg klarer uansett ikke kaste noe. Og så og si alle ullklær legger jeg i Tildes kommode. Og det andre som jeg ser for meg at hun kan bruke, det legger jeg selvfølgelig på hennes plass.

Jesper hadde veldig mye gutteklær, i ull også. Men jeg har så lyst at hun skal ha litt etter Jesper, så selv om det er en mørkeblå ullbody, så kan vel jenter bruke den? For hvert gutteplagg jeg la i Tildes kommode tenkte jeg "Denne kan hun ha dongerikjole til, da blir det ikke så guttete, et jentete skjerf så kan denne bodyen også gå etc".
Jeg vil så innmari mye at Tilde skal få bruke det som går an av Jespers klær.
Jesper hadde så mye klær. Det gikk jo ikke å kjøpe leker til Jesper, så jeg kjøpte innmari mye klær. Og der og da tenkte jeg ikke bestandig at det skulle kunne arves. Heldigvis har jeg kjøpt en god del som kan arves av Tilde, og gir meg en viss form for lettelse på en måte.
Og nå vet jeg at Jesper lever videre i både mine venners barn og min egen datter. Det gjør godt når det måtte gå som det gjorde.

Jeg gleder meg til å se de i Jespers klær, jeg. Alle sammen, men aller mest gleder jeg meg til å se Tilde i storebrors klær.

Jeg la også noen plagg i Jespers minnekommode. Noen ting som ingen kan arve, ingen andre enn Jesper kan ha, det ville vært hans plagg for alltid, uansett. Det er ingen god følelse å brette klærne fint sammen og legge de i en slik kommode.
Men på en annen side, så hadde det vært enda verre å gi bort disse plaggene, eller legge de bort slik at ingen kan se de igjen. Nå vet jeg alltid hvor de er, og jeg vil alltid tenke på Jesper hver gang jeg åpner den siste skuffen i kommoden.

Det er mye igjen, veldig mye, å rydde bort.
Det blir ikke mer i dag, det orker jeg ikke. Man blir litt utmattet av slike ting.
For meg var klærne så viktige, det var liksom mitt ansvar følte jeg. At Jesper alltid var fint kledd. Og jeg la mye kjærlighet (og enda mer penger?) i alle plagg jeg kjøpte til han, alle plagg jeg hadde på han. Alt skulle matche, og det skulle være gode plagg å ha på seg for en liten Jespergutt. Og jeg har minner om nesten alle plagg også.
Klær er jo ubetydelig i det store og hele, men for meg er det viktig allikevel.

Nå skal de minnene leve videre, og plaggene skal skape nye minner. Det er vel litt fint det også?

17 kommentarer:

  1. Skjønneste skjønneste Jesper lever videre gjennom minnene. Og det er fantastisk at Jesper skal få leve litt videre gjennom Tilde, og så skal Tilde få lage nye minner også. Du trenger ikke å rydde bort alt med en gang, ta deg tid, tid til å ta vare på deg selv og tid til å minnes over han. Ha ei god helg fantastiske Gøril!

    SvarSlett
  2. Så klart Tilde kan ha blå ullbody, det har jentene mine også:) Det er for jenter med bein i nesa;)

    SvarSlett
  3. Jeg har sett det på bildene. Så mye fine klær, en stilig kar. Klart Tilde kan bruke blått, det var yndlingsfargen min som liten og ung.

    Klem fra Inger K

    SvarSlett
  4. Hei,jeg får tårer i øynene mine når jeg leser om deg...Det er så trist hele greia,har mange ganger tenkt på hvordan det må være å rydde bort etter et barn..må komme mange tårer... Men så trøstende det må være å ha ei lita tulle som kan arve klærne hans.Helt enig i at hun kan bruke blått,jeg ser mange jenter som bruker det å blått er en kjempefin farge.Ønsker deg lykke til videre.Klem fra Karin

    SvarSlett
  5. Tilde kan fint bruka blått, gjer ingenting. Jenter og gutter treng ikkje nødvendigvis bruke stigmatiserte farger, så putt på Tilde det du vil, så kan ho sjøl bestemme om ein 10 år eller no. Ha ei god helg, Gøril, og ta tida til hjelp. Klærne og tinga spring ikkje av!

    SvarSlett
  6. Å rydde bort etter et barn som har gått bort må vel være noe av det værste...nest etter det å faktisk miste det barnet.
    Men som flere sier, ta tiden til hjelp, gjør det når du føler deg klar for det.
    Jeg føler med deg i savnet og sorgen, men kan ikke annet gjøre enn å kommentere her...Det føles så lite på en måte:(
    Og ja, klart Tilde kan bruke blått...og grønt og brunt og alle regnbuens farger;)
    Alt kler den smukken vet du :D
    Håper dere får en fin helg.
    Klem Hilde

    SvarSlett
  7. Det er klart at Tilde kan bruke blått :) Huff, det må være forferdelig tungt å rydde bort etter barnet sitt :( Da er det jo godt at det kan være en bitteliten trøst at klærne lever videre og skaper nye minner..
    Det er forresten snart, snart til vi reiser ja. Så vi må vel begynne å pakke snart.. Vi blir borte i tre uker, og gleder oss selvsagt veeldig :)
    Håper dere får en fin lørdagskveld! Jeg sitter på jobb, æsj.
    Klem

    SvarSlett
  8. Veldig hyggelig at andre kan arve Jespers klaer syns jeg. De syns sikker det er helt spesielt og fint aa faa arve nettopp disse klaerne.
    Og JA, jenter kan helt klart bruke blaatt:) Litt verre syns jeg det er med gutter som maa arve rosa av storesöster;)
    Ha en god lördagskveld.
    KLEM!

    SvarSlett
  9. Jeg ser du skriver kaste-bakover-leken eller noe sånt, kan du skrive hva det er, eller va det gjør ?

    SvarSlett
  10. Anonym: Kaste bakover: Jesper sitter i fanget, og vi holder hodet hans med en hånd, og kaster han mot gulvet i ganske full fart. Vanskelig å forklare, kanskje jeg skal legge ut en video?
    Når man så det, kunne det nok se ganske brutalt ut, men for Jesper var det morsomt, og mer fart var ensbetydende med større smil :)

    SvarSlett
  11. Jeg ser du har kast meg bakover t-shorte på Jesper og et sjerf med Tildus om jeg ikke husker feil...
    Regner med du har du har designet de...kan jeg få spørre hvor du kjøpt de?

    Inger K

    SvarSlett
  12. Inger K: Jeg har smekker med Tildus som jeg har bestilt fra lillemille.dk.

    T-skjorten har Jesper fått fra noen gode venner :)

    SvarSlett
  13. Åh, jeg skulle veldig gjerne ha sett en video av Jesper;)
    Jeg føler jeg har lyst til å "lære" å kjenne han bittelitt mer.
    Dersom du føler at det er greit selvfølgelig.
    Klem Hilde

    SvarSlett
  14. Kjære Gøril..
    Å rydde bort etter sitt barn er en vond og langsom oppgave. Vi hadde ikke mye å rydde bort, for vår engel bodde aldri hjemme, men det tok likevel uendelig lang tid. Du må bare ta det som du føler for, når du føler for det. Minnene ligger i alle rom og alle ting likevel, alltid.. Og etter hvert vil minnene bli lysere.

    Jeg mistet deg aldri,
    tapte deg bare av synet for en stund.

    Den dagen du forsvant,
    det var den dagen sola døde.

    Alt ble så mørkt og kaldt og stille
    og det ble tungt å leve uten deg.

    Så fant jeg deg igjen
    i dypet av hjertet mitt fant jeg deg.
    Som en stille sang av minner tonet du fram igjen
    Du, min sønn, og din følgesvenn, sola.

    Min sønn, min sorg, mitt tap...

    Noen dager forsvinner sola igjen,
    disse dagene lytter jeg nøye
    etter tonene fra hjertet.
    Jeg lytter etter deg min sønn,
    og jeg finner alltid igjen
    denne stille sangen av minner.

    Jeg mistet deg aldri,
    Tapte deg bare av synet for en stund.
    i mitt hjerte lever du evig til vi møtes igjen

    Min sønn, min glede, mitt håp

    Klem fra Kristine.

    SvarSlett
  15. Hei Gøril!

    Jeg var innom lillemille.dk der var det mye fint og jeg kommer til å handle der. Men så kom jeg over denne som hvor du kan designe egne t-skjorter. Og der har de dødningshode (du skrev du likte det) og mye, mye annet både til voksne og barn.
    http://www.shirtcity.com

    Klem Inger K.

    SvarSlett
  16. Beste guten av Hans Rotmo

    Han kom som dæm kjæm
    gjennom pinsla og plaga te mora
    Blaut og blå, men vakker han kom åt jorda
    Å faren han sa da'n kom ut
    - no har du født oss ein gut
    - no ska vi tjon me'n, leik med'n, herd'n
    Mora hu sa: - han e beste guten i verden

    Faren gikk ut, villa sjå kæm guten va lik
    Da pusta'n så tungt,
    å han skreik itj som onga skrik
    Han stræva så hardt der hainn låg
    og legen kom bortåt og såg
    - hainn e svak, sa'n, - syk, sa'n, - itj god
    Mora hu sa: - Han e beste guten i verden


    Faren hainn såg gjennom glaset på stjærnan som skein
    Så fainn dem ei underlig rødstjerne heilt alein
    "forgjengelig e alt som e skapt
    evig eies kun det som går tapt"
    Må itj tenk sånn, må itj sei sånn, hainn ska lev!
    Mora hu sa: - han e beste guten i verden

    SvarSlett
  17. Tilde kommer til å være superflott med storebror sine klær, Gøril!! :-D
    Handler selv endel unisex-klær til min sønn, og synes jenter er så fine i blått og gutter så fine i rødt.

    Tenker på dere hver dag.

    Klem,Alba.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)