tirsdag 26. oktober 2010

Er det håp?

Når jeg ser innom alle de fine bloggene jeg følger, så slår det meg gang på gang hvor talentfulle mange av de er.
Noen strikker, andre hekler, syr, tar fine bilder, lager nydelig mat, noen skriver dikt, andre er kjempeflinke til å skape en vakker stil hjemme og kan interiør.

Jeg kan ingenting av dette, altså, jeg kan ta bilder, men de blir bare helt vanlige bilder.
Jeg kan sikkert skrive et dikt, men jeg tror det vil bli på nivå med en 6-åring.
Maten jeg lager er det Onkel Toro som hjelper meg med, og interiøret her hjemme er stort sett hvitt, og sikkert ganske kjedelig?

Jeg bryr meg ikke stort om jeg ikke kan sy, strikke eller hekle, for slike ting kan man jo kjøpe av de virkelige flinke tenker jeg.
Men jeg skulle gjerne vært godt på å lage mat, fra bunnen.
Hvor begynner man? Blir man glad i å lage mat, når man egentlig hater det? Og får man til å lage sunne gode retter, slik at andre faktisk liker det?

Det er noe jeg skulle ønske jeg kunne, 
Er det noen som sitter inne med noen tips når det kommer til matlaging?

Bare jeg kunne lage en god rett liksom, bare en. Som jeg kunne si "den er det faktisk jeg som har laget". Og som innebærer at man kan kjøpe ingredienser på en vanlig matbutikk og at det ikke tar en halv dag å lage maten, og uten at jeg trenger å banne og uten at jeg gir opp, og setter en grandis i ovnen, mens jeg sukker og kjøkkenet ser ut som et bombenedslag.
Er det håp for slike som meg? Og er det noen som har en slik rett å lage, som er både god, og enkel, og sunn? 


Godt å kunne bekymre seg over ting som ikke betyr en ting i det store og hele, kjenner jeg :)

26 kommentarer:

  1. Ja! Jeg har et par oppskrifter som alltid slår an, men som ikke er noe spesielt fancy eller vanskelige, bare fulle av gode råvarer og alt laget fra grunnen. Det ene er en herlig kyllingsuppe (som jeg ofte lager ekstra mye av og serverer som gryterett med ris dagen etterpå - kjekt å få to middager av én økt på kjøkkenet). Det andre er rett og slett hjemmelaget lasagne, med lag på lag av nydelig kjøttsaus, god pasta, hakket spinat og hjemmelaget hvit ostesaus. Når jeg serverer hvilken som helst av disse rettene må jeg alltid lage mer enn jeg tror jeg treng er, for alle serverer seg minst to ganger, til og med de småspiste. Jeg kan godt sende deg oppskrift, iallefall på suppen. Lasagnen har jeg mer i hodet, men kan sikkert klare å plotte ned noe der også om du vil. :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tror absolutt det er håp Gøril, øvelse gjør mester:)

    Hvilken rett er du interessert i å lage da? Kan godt dele en oppskrift og nøyaktig fremgangsmåte med deg:)

    SvarSlett
  3. Det er håp, tro meg!!
    Jeg er heller ikke hverken veldig flink eller glad i lage mat (les middager). Men etter å ha presset meg selv litt, prøvd og feilet, opplevde jeg at jeg faktisk syns det var morro når jeg lykkes og fikk skryt.

    Jeg elsker pasta så en av mine absolutte favoritter er hjemmelaget lasagne fra bunnen av. Jeg har den enkleste og beste oppskriften i verden! Kan godt dele om du vil :)

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Hihi, så søt du er!!!
    Jeg har heller ingen store talenter.. Helt imponert over de som strikker og hekler de lekreste ting.
    Jeg lager også masse TORO, meget takknemmelig overfor den bedriften;-)
    Jeg har prøvd meg litt på kjøkkenet de siste årene, og om du har lyst til å få litt inspirasjon, så kan du gå inn på oppskriftene mine på bloggen og se:-)
    Ha en herlig tirsdagskveld!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  5. Hihi, det er klart det er håp!! Jeg har heller ingen store talenter. Tro meg!! Det er bare det at etter at jeg ble mamma, så synes jeg at det er så gøy å prøve sånne husmorting. Og når JEG klarer noen sånne ting, da kan virkelig hvem som helst klare det! Men hvis man ser nøye etter på det jeg lager, så er det jo ingen tvil om at det er laget av en amatør ;)
    Når det gjelder matlaging, så er det derimot ikke så mye jeg gidder å prøve meg på. Men det er fordi min kjære er så glad i å lage ordentlig mat, så da trenger jo ikke jeg å gjøre det.
    Min kjære pleier av og til å lage en superenkel lakserett, som selv jeg (som ikke er så glad i fisk) elsker. Eller det vil si, elsket. For det var nemlig det siste jeg hadde spist da jeg fikk omgangssyken forrige gang :(
    Oppskriften finner du her: http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1795

    SvarSlett
  6. Forresten, så er du jo kjempeflink til å skrive!! Og så er du en kjempeflink mamma :)

    SvarSlett
  7. tja håp er det vel for alle.. jeg føler det litt på samme vis. Jeg elsker ullklær så jeg skulle ønske jeg kunne lære meg å strikke. Mat er jeg sånn passe med... men baking derimot, der sliter jeg litt ;) eplekake derimot har blitt min store greie :)

    lykke til med å finne ut av hva du kan eller kan lære. Mamma er du iallefall, det er en stooooor greie :) klem Cathrine

    SvarSlett
  8. tror du e en flink kokk når du har tid :)
    enkle middagsretter som tar kort tid en alltid en innertier hos meg!! lange dager på jobb, henting av barn i bhg gir ikke mye tid til noe fancy hverdagsmat!! tips for å få barn til å spise grønsaker i hverdagen er å blande grønsaker (gulerot, blomkål, brokkoli ol) i potetmosen :)

    SvarSlett
  9. Hei,det innlegget her var det som om skulle vært skrevet av meg...Jeg syns også at folk er så flinke rundtomkring,de strikker,å syr,å hekler, og de baker å lager en mengde julegaver,og de lager møbler,sliper,snekrer,maler og beiser.Blir helt matt jeg.Og på kvelden etter at alle barna er lagt lager de en deilig rett til mannen,helt fra bunnen av,uten hjelp av Toro eller Knorr. jeg tror kanskje man må være litt glad i å lage mat for å lage god mat,tror jeg.Men det kan du jo bli.Kanskje begynne i det små å så baller det på seg når en får det til.Lykke til! Klem fra Karin

    SvarSlett
  10. Heisann!
    Det ER haap! Saa lenge du vil laere saa er det haap:)
    Hör her: en superenkel og kjempegod rett som barna ogsaa elsker er laksepasta.
    Du behöver ikke vaere noen kokk for aa klare dette.
    Du koker spaghetti (behöver bare huske litt salt i vannet, pluss litt olje + fölge tiden = enkelt!).
    I en stekepanne steker du en purre ( som du har hakket i smaabiter) i litt olivenolje. Naar det er gyllent slenger du i en liten pakke (100 gr) rökelaks. Dette surrer sammen kanskje 1 minutt. Saa heller du over en liten kartong matflöte og lar det koke inn noen faa minutter. Smaksett med salt og pepper.
    Bland i pastaen tilslutt.
    ENKELT og veldig godt.
    (jeg liker at sausen klibber seg til pastaen og at pastaen ikke bader i saus, men det gjór du jo som du liker. Kan eventuelt tilsette litt ekstra melk mot slutten dersom du ser at det blir for tjukt.)
    LYKKE TIL:)
    Dette klarer du!

    SvarSlett
  11. En kokebok som heter Familiekokeboka er helt genial, veldig mye god og enkel mat! Laget akkurat med tanke på hverdagsmiddager som skal være like raske å lage som feks Toro sine produkter :) Jeg elsker å lage mat, spesielt baking:) Læring gjør mester og det enkle er ofte det beste, du får helt sikkert til, enklere enn man ofte tror..

    Lykke til!

    SvarSlett
  12. Selv liker jeg å lage mat og prøve ut nye oppskrifter. Blir mest i helgene da, når jeg har litt bedre tid! Syns matprat.no har mange fine oppskrifter, bl.a denne http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12167. Alt i en form og rett i ovnen er jo veeeldig pjaktisk! lage mat er gøy, rydde opp etterpå er gruuusomt! men men, alt går!

    og når det gjelder snuppa så bruker hun str 74/80 i klær, 48 i luer og sånn ca 19/20 i sokker.

    SvarSlett
  13. Jeg er heller ingen mesterkokk, men har noen oppskrifter som jeg får til. En som vi ofte serverer når vi har gjester er "farmors formrett" med kyllingfilet, grønnsaker og fløtesaus, serveres med ris til. Den er veldig enkel, og alle som har spist den kommenterer at den smaker så godt! Og så kan man bruke de grønnsakene man har i kjøleskapet, så vi varierer litt hver gang. Sender deg gjerne oppskrift hvis du er interessert.

    SvarSlett
  14. Her i huset er TORO nærmest bannlyst for vi er begge veldig glade i å lage mat. Her bare prøver vi oss frem og noen ganger lykkes vi, mens andre ganger blir resultatet litt mer midt på 3. Men det er gøy, og det er gøy å lage maten fra bunnen av, og det tar absolutt ikke lang tid, slik som folk tror når de hører "fra bunnen av".
    Det er et hav av retter, både enkle og litt mer avanserte.. og etterhvert begynner man å trikse å mikse selv uten oppskrift på noe.
    Tomatsupper er godt, og veldig enklet å lage. Jeg sender gjerne oppskrift-bare å si ifra ;)

    Ha en fin dag!

    KLem

    SvarSlett
  15. Kjære deg, jeg kom tilfeldigvis over bloggen din i dag, og sitter her og leser til øyet blir stort og vått, og føler med deg i det du har opplevd. Du framstår som så sterk i sorgen din, og skriver så vakkert om en savnet Jesper, men også optimismen som kommer fram når du skriver om Tilde. Du kan jo kjempemye, du er deg og det er det som gjør deg spesiell, du skriver fint og tar utrolig vakre bilder som viser din hverdag, jeg føler stemningene i både tekster og bilder. Ønsker deg og dine alt godt, og håper det beste for dere-

    Medfølende klem fra Wenche

    SvarSlett
  16. Tusen tusen takk for så mange flotte kommenterer. Det blir jeg utrolig glad for, er så glad dere tar dere tid til å skrive noen ord til meg, og om dere orker å sende meg noen oppskrifter, gjerne på mail, blir jeg hoppende glad. Jeg lover å prøve alle retter som kommer min vei :)

    SvarSlett
  17. Det er absolutt håp!!! Da jeg traff mannen min ble han helt skremt over mine evner på kjøkkenet. Mange år som singel hadde satt sine spor. Og jeg var overbevist om at jeg ikke kunne lage mat. Men etter å ha laget litt mat sammen med han, og tørt å prøve meg frem litt, går det så mye bedre. Noen mesterkokk er jeg ikke, men bedre enn før. Gode råvarer gjorde det gøyere for meg å lage mat. Men det er ikke alltid det er tid til det i hverdagen. Men i helgene er det litt artig å prøve seg noen ganger. Smake og lukte og nyte det litt underveis. Men må innrømme at det er mannen som er mesterkokken her i huset!! Og husk å være fornøyd med det DU lager. Det er alltid noen som kan noe bedre og mer fancy. Akkurat som det alltid er noen som har et finere hjem og en stiligere blogg. JEG syntes bloggen din er fantastisk, og at du er det modigste menneske jeg har møtt her i bloggverden!

    SvarSlett
  18. Du kan skrive! Det er det talentet jeg også har - jeg kan heller ikke alle de andre greiene!
    Matlaging har jeg etterhvert lært meg etter at jeg ble mamma. Jeg er ingen mesterkokk, men kan noen retter som er ålreit. Kanskje du sakte men sikkert tør å prøve deg på en eller annen lett rett. Kanskje du tør å prøve deg på ei kake? Og hvis du ikke får det til, er det vel ingen krise? Høres vel ut som en klisje, men det viktigste er jo å være et ålreit menneske. Alt det andre blir sånne ekstra finesser, liksom. Men man klarer seg fint uten;)

    SvarSlett
  19. Som Pia skriver, du kan skrive :-) Noe også jeg er god på. Få ut noe gjennom skrift er fint synes jeg. Og det å være personlig er for meg en selvfølge, og jeg kjenner jeg tilknytter meg blogger med personlighet bedre en reneste rene interiør, mat - osv blogger!

    Mat er jeg dårlig på også, toro er min beste venn! Jeg og A begynte med at vi hver lørdag skulle lage noe nytt, men så har vi liksom hoppet av det. Spørs om vi skal begynne på det igjen! Et tips iallefall, finn en ny matrett hver fredag eller lørdag og samarbeid på kjøkkenet ;)

    Ha en fin kveld!
    Godklem Jorid

    SvarSlett
  20. Klart det er håp Gøril. Jeg elsker å lage mat men lager ikke alt "fra bunnen". Et tips er å gå sammen med et par venninner og bytt på å være vertinne. Vertinnen finner frem oppskrifter (tre retters meny) som hun kunne tenke seg å prøve samt handler inn. Så lager dere maten i sammen. Det er kjempe trivelig og en fin måte å bli litt "mer spenstig" på kjøkkenet. Jeg og tre venninner har holdt på med dette i noen år nå -og hver femte gang har vi med mennene våre. De får da smake tre av de beste rettene fra forrige runde.

    Nattaklem

    SvarSlett
  21. Hei Gøril:)

    Selvsagt er det håp;)
    Jeg er ingen superkokk,men dette er en rett du ikke kan gjøre feil med:
    Laksefilet i stekeovnen,med litt kikkoman over
    Hjemmelaget potetmos,med fløte eller smør
    Lettkokt broccolli.
    Lettlaget,sunt og godt!
    Velbekomme

    Line

    SvarSlett
  22. De har noe genialt (om du spør meg) på www.matoppskrift.no som heter "kjøleskapsøk". Jeg er veldig fan av "man tager hva man haver" middager, og vips så er det blitt en ny favoritt som man liksom fant opp helt selv ;) Enkelt kan det også være, for du får jo bestemme helt selv hva du har lyst på av smaker akkurat til DEN middagen eller hva det måtte være :) Prøv det. Det anbefales virkelig!

    SvarSlett
  23. Selvfølgelig kan du lage mat! Jeg syntes det var topp å lage mat til deg i sin tid, men det beste er, at nå er det din tur til å lage mat til meg! ;)

    SvarSlett
  24. Det er klart det er håp! Jeg tror virkelig det finnes MANGE retter her i verden som alle kan lage og som ALLTID blir gode!
    Jeg har selv funnet en del godbiter inne hos Trines mektige matblogg som jeg ser du også linker til; det jeg har laget derfra blir ALLTID godt.
    En av favorittene så langt er denne:
    http://trineblogg.blogspot.com/2009/05/gratinert-kylling-med-tomat-basilikum.html
    Ikke akkurat det man slenger sammen på ti minutter, men tar ikke SÅ lang tid heller.
    Nydelig-godt!
    Ellers er jeg VELDIG glad i laks, og en kombinasjon som er knall er følgende:
    Ovnsstek laks i folie, ca 15 minutter i ovn.
    I mens kutter du 1/2 mango per person i biter og skviser over en 1/2 lime per person (altså over mangoen).
    La dette stå mens laksen steker ferdig.
    Så anretter du mangobiter, laks oppå, ruccola på toppen.
    Jeg er saus-menneske, så serverer gjerne kesam ved siden av.
    Nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyydelig!
    Også er dette utrolig godt:
    Kok spaghetti.
    Stek oppkuttet bacon. Legg til side.
    Fres småkuttet hvitløk (2-3 fedd) og småkuttet chilli (1) i ca 2 ss olivenolje.
    Når det har frest et par minutter, putt oppi baconet.
    Bland i den kokte spaghettien og slå over 3 egg (som du har pisket raskt sammen med en gaffel).
    Rør rundt i blandingen til egget har delt seg opp i småstekte biter rundtom i spaghettien.
    Nam!

    Ja, det var kveldens tips! Håper du lager noen "Se hva jeg fikk til-middagsinnlegg" snart da :)

    SvarSlett
  25. Hei.
    For en tid tilbake bestemte jeg meg for å droppe ferdigmaten og satse på hjemmelaget i stedet. Det har blitt mitt mantra, men ikke helt lett i begynnelsen da det ble mye prøving og feiling. Endte ofte med enten altfor kompliserte oppskrifter som tok helt piffen fra meg og jeg var helt utslitt etterpå, eller så ble det ikke bra i det hele tatt. Oppskriftene lovet mer enn de smakte for å si det sånn. En seriøs nedtur når handlingen i tillegg tok lengre tid enn å lage maten.

    Men så fant jeg TRINE'S MEKTIGE MATBLOGG og med to små barn i huset er denne bloggen det nærmeste man kommer himmelen i min verden.

    Nå går det i hjemmelaget mat hver dag, med unntak selvfølgelig, og det går fort og greit. Og maten smaker kjempegodt. Tror faktisk ikke jeg har mislyktes med en eneste oppskrift. Sunne og gode oppskifter med ingredienser som man får i alle matbutikker.

    http://www.trineblogg.blogspot.com/

    LYKKE TIL ... :-)))

    SvarSlett
  26. Det er håp, fortvil ikke! Og jeg er enig i at du er god på skriving!! :) Når det gjelder matrett så kan du prøve deg på noe så enkelt som wok. Kutt opp det du liker av ferske grønnsaker, i små biter. f eks gulrot, squash, løk, brokkoli, blomkål, paprika, minimais etc. 3-4 ulike sorter gir uansett et godt resultat - du finner alt på den enkleste matbutikk! Så steker du kjøtt, f eks svinefilet eller kyllingfilet i biter. Alt dette krydrer du med noe som smaker godt - det kan være grillkrydder for den del. Dæsj over med en god sprut kikkomansaus, server maten med ris, og vips så har du laget enkel og god wok uten noe mer mikkmakk! Ingen toro, ingen vanskelige sauser eller dilldall, bare enkelt og godt! :) og det beste av alt, ingen kan si at du ikke fikk det til, fordi wok er hva du gjør det til, finnes ingen eksakt oppskrift på at SÅNN skal det være!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen til meg. Det gjør meg så glad :)